„Szkoła Zdrowego Widzenia” to kampania profilaktyczno-edukacyjna OKULUS PLUS nieprzerwanie realizowana od 2012 roku. Jej celem jest wyselekcjonowanie uczniów z zaburzeniami widzenia i poinformowanie ich rodziców o konieczności rozpoczęcia leczenia i ograniczeń, które mogą mieć znaczący wpływ na rozwój i osiągnięcia szkolne dziecka oraz decydujące znaczenie w wyborze zawodu w przyszłości.
W trakcie obecnej, IV już edycji badamy pierwszoklasistów z miasta Jaworzna. Badania w szkołach rozpoczęły się 18 października, a zakończą 8 listopada. Dodatkowo dla dzieci, które z powodu choroby nie będą mogły zostać zbadane w szkołach zapraszamy 14 listopada do poradni w Jaworznie (dodatkowe informacje pod nr. tel. 32 627 63 98).
Patronat honorowy nad kampanią objął Paweł Silbert – Prezydent Miasta Jaworzna. Patroni medialni: Co Tydzień, jaw.pl, Dla Ciebie.TV oraz Puls Jaworzna.
Zapraszamy do obejrzenia wybranych zdjęć z badań w SP5 i przeczytania wyników dotychczasowych edycji pod zdjęciami.
W trakcie poprzednich trzech edycji kampanii przeprowadzono 11 530 badań oczu u 2371 dzieci w 68 szkołach. Uzyskane wyniki są dowodem na to, jak wielkie jest zapotrzebowanie na tego typu badania i uświadamianie dzieci oraz rodziców o bardzo często nieznanych im, a zdiagnozowanych zaburzeniach widzenia:
- I edycja (2012 r.): 1181 zbadanych dzieci z 44 szkół podstawowych – 27,77% z nich to dzieci chore
- II edycja (2013 r.): 865 zbadanych dzieci z 13 szkół podstawowych – 31,56% dzieci chore
- III edycja (2014/2015 r.): 325 uczniów zbadanych z 11 szkół – u 2/3 dzieci kończących naukę w gimnazjum rozpoznano różnego rodzaju zaburzenia widzenia.
Przyczyną tak dużej liczby zaburzeń jest najczęściej nadmierna ilość pracy z bliska, stres i niewłaściwa higiena życia. Korzystanie z komputera i telewizora oraz potrzeba szybkiej edukacji, zmusza oczy przystosowane do patrzenia w dal, do intensywnej pracy wzrokowej z niewielkiej odległości. Na szczęście dzięki wczesnemu wykryciu zaburzeń rodzice mogli rozpocząć skuteczne leczenie dolegliwości swoich pociech w wieku, w którym wiele zaburzeń wzroku można jeszcze skorygować i wyleczyć. Później jest to znacznie trudniejsze lub niemożliwe.
Efektywność i skuteczność profilaktyczno-edukacyjną naszej kampanii potwierdzają wyniki badań i efekty medyczne, ale też statuetka „Know Health” przyznana przez uznane osobistości medyczne w kategorii CSR w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia.
Więcej informacji na temat działań społecznych OKULUS PLUS w Polsce i nie tylko można znaleźć w zakładce „O NAS” w „Działalność społeczna (CSR)”.